Julkiset hankinnat

Kevennä henkilöstösi kuormitusta julkisiin hankintoihin erikoistuneen asiantuntijan avulla.

Varmista onnistuneet julkiset IT- ja järjestelmähankinnat

Rubicin kokeneet asiantuntijat tuntevat julkisen hankintaprosessin ja sovittavat ICT-hankinnan hyvät käytännöt julkisen hankintalain määrittämiin raameihin. Useimmiten kyse on kuhunkin hankintaan sopivimpien ja tehokkaimpien pakollisten laadullisten vaatimusten ja vertailukriteerien löytämisestä. Olemmekin auttaneet lukuisia yliopistoja, oppilaitoksia, kuntia ja järjestöjä erilaisten IT:hen liittyvien kilpailutusten läpiviennissä.

Resursseja kilpailutukseen

Vaikka asiakas olisi jo tottunut tekemään hankintoja monivaiheisen ja tarkasti säännellyn julkisen hankintaprosessin mukaisesti, voi IT-hankintoihin perehtynyt hankintakonsultti tarjota kilpailutuksen kokoonpanoon sen puuttuvan palasen. Asiantuntijoillamme on kokemusta mm. IT-ympäristö-, järjestelmä-, lisenssi- ja asiantuntijahankintoihin liittyvistä kilpailutuksista. Ulkopuolinen henkilö tuo selkeyttä prosessiin ja mahdollistaa henkilöstön keskittymisen järjestelmä- tai toimittajavaihdoksen tuomien muutosten suunnitteluun.

Vaatimusmäärittely ja markkinavuoropuhelu selkeyttävät tarpeet

Hankintakonsultti auttaa tunnistamaan ja määrittelemään hankinnan tarpeet, aikataulun ja budjetin sekä  varmistaa, että aidosti laadukkaat ratkaisut voivat nousta kilpailutuksessa esiin. Tavoitteena on tuottaa vaatimusmäärittely, josta hankinnan kannalta olennaiset asiakkaan erityispiirteet käyvät ilmi. 

Julkisissa hankinnoissa suosittelemme usein tietopyynnön laatimista ja/tai määrämuotoisen markkinavuoropuhelun käymistä ennen lopullisen tarjouspyynnön lähettämistä. Toimittajilta saatava palaute auttaa laatimaan tarjouspyynnön, jossa hankinnan kohteen kuvaus on ristiriidaton, ymmärrettävä ja selkeästi rajattu. 

Julkinen hankintaprosessi

Julkisen hankintaprosessin tavoitteena on, että hankinnoissa toteutuu kustannuksia kurissa pitävä ja laatua nostava kilpailu ja että kaikkia tarjoajia kohdellaan mahdollisimman tasapuolisesti. Prosessin tiukkuus voi toisinaan hämmentää, mutta aiempi kokemus lain tulkinnasta auttaa luovimaan prosessissa lain henkeä kunnioittaen.  Hankintaprosessin vaiheita on kuvattu seuraavassa:

  1. 1. Hankinnan tarkempi määrittely
  2. 2. Valmiin materiaalin kartoittaminen
  3. 3. Vaatimusmäärittelyt: järjestelmät, tiedonsiirrot ja palvelut
  4. 4. Tietopyyntö ja/tai markkinavuoropuhelu
  5. 5. Hankintamenettelyn valinta
  6. 6. Soveltuvuusvaatimusten laatiminen
  7. 7. Tarjouspyynnön laatiminen
  8. 8. Vähimmäisvaatimusten ja vertailukriteereiden laatiminen
  9. 9. Sopimusehdotuksen tai -ehtojen laatiminen
  10. 10. Tarjouspyynnön julkaiseminen ja kysymyksiin vastaaminen
  11. 11. Tarjoajien soveltuvuuden varmistaminen ja tarjousten vertailu
  12. 12. Lisäselvityspyyntöjen laatiminen
  13. 13. Hankintapäätöksen perusteiden kirjaaminen ja päätöksen julkistaminen
  14. 14. Sopimuksen viimeistely ja allekirjoitus

Joustava työnjako

Rubicin hankintakonsultti voi vastata koko hankintaprojektin
fasilitoimisesta, kaikkien hankintamateriaalien tuottamisesta ja viimeistelystä
sekä laatia mahdolliset sopimusaihiot. Työtä tehdään kuitenkin usein asiakkaan
hankinta-asiantuntijoiden ja hankintaan perehtyneiden juristien kanssa
yhteistyössä ja/tai valmiita pohjia täydentäen ja kommentoiden.
Työnjaosta sovitaan asiakkaan tarpeen mukaan.

Tarvittaessa käytettävissämme on myös kumppaniverkostomme:
IT- ja järjestelmäsopimuksiin perehtyneitä juristeja ja tietoturva- ja
tietosuoja-asiantuntijoita. 

Asiakkaamme

Alla muutamia asiakkaitamme, joiden kanssa olemme jo saaneet tehdä ainutkertaisen muutosmatkan.