Näin onnistut vaatimusmäärittelyn tekemisessä

Vaatimusmäärittely on projektia edeltävä ikävä ja hyödytön välivaihe. Se on tietysti pakko tehdä ja sen lisäksi tehdä vieläpä hyvin. Vaatimusmäärittelyn välttämättömyys ja hyödyt ovat kuitenkin vähemmän ilmeisiä kuin mitä usein ajatellaan. Perinteinen ajatus vaatimusmäärittelystä kulkee siten, että vaatimusmäärittelyn aikana selvitetään kaikki tarpeet ja vaatimukset ja kirjoitetaan niistä vaatimusmäärittelydokumentti. Tämän dokumentin pohjalta tuotteen valinta on helppoa […]

Kirjoitettu osioon Blogi

Vierailijablogi: Vaihtoehtoiset ratkaisut jäsenrekisterin korvaajaksi

Webinaaritrilogian viimeisessä osassa käsittelimme jäsenrekisterien vaihtoehtoisia ratkaisuja, kun vieraaksemme saapui Joni Kivi Sprintitistä ja Riku Martikainen, Accountor Enterprisestä. Mitä nämä vaihtoehtoiset ratkaisut ovat ja mitä hyötyä niiden avulla voidaan saavuttaa? Katso tallenne webinaarista Sprintit Odoo – Avoin toiminnanohjausratkaisu nyt myös järjestöjen tarpeisiin Maailmalta löytyvien järjestöratkaisuiden laajennokseksi Sprintit Oy kehittää ratkaisuja suomalaisten järjestöjen tarpeisiin. Ratkaisusta löytyy […]

Vierailijablogi: Toimittajan kolme vinkkiä jäsenrekisteriä hankkivalle

Webinaaritrilogian toisessa osassa käsittelimme jäsenrekisteri-järjestelmien tulevisuutta Avoinen Antti Peisan ja Kehätiedon Henrik Stürmerin kanssa. Tässä toimittajien kolme vinkkiä vinkkiä jäsenrekisterijärjestelmää hankkivalle tai uusivalle organisaatiolle. Katso tallenne webinaarista. Avoinen kolme vinkkiä 1. Varmista perusprosessi Uuden järjestelmän on luontevasti taivuttava oleelliseen. Vaaditut integraatiot, laskutus ja raportointi ovat usein teemoja, joissa ei voida kauheasti joustaa ja kannattaakin varmistaa, […]

Vierailijablogi: Jäsenrekisterikilpailutus – Järjestelmän ja kumppanin valinta

Jaana Halonen Lakimiesliitosta kertoo: Lakimiesliiton jäsenrekisteri alkoi tulla tiensä päähän, sillä se on ollut käytössä kymmenen vuotta eikä sitä ollut enää järkevä kehittää ja ylläpitää sellaisenaan. Olimme liitossa tunnistaneet CRM tarpeita jo pari vuotta aiemmin, jonka vuoksi päädyimmekin CRM-toimittajaan ja heidän tarjoamaan Microsoft Dynamics 365 -järjestelmään. Tämä oli ainoa CRM toimittaja, jolla oli jäsenlaskutusvalmius järjestelmässä […]

Jäsenistä tulikin asiakkaita

Kun uusi jäsen liittyy järjestöön tai liittoon, hän on innostunut. Järjestön tulisi tarjota uudelle jäsenelleen vahvistus siitä, että järjestön jäsenenä hän on toiminnan ytimessä. Hänet tulisi osallistaa ja sitouttaa mukaan toimintaan, tarjoamalla juuri häntä kiinnostavia osallistumismahdollisuuksia, sekä juuri hänelle relevanttia tietoa. Jäsensuhde on muuttunut asiakassuhdetta muistuttavaksi, on tarjottava vastinetta rahalle. Jäsenelle täytyy luoda sisältöä, josta […]

Kirjoitettu osioon Blogi

Digitaalisuuden kilpajuoksu järjestöissä

Periaatteet, intohimo, parempi tulevaisuus. Nämä ovat asioita, joista moni työntekijä on luopunut tai niitä ei ole koskaan ollutkaan. Toisin on suomalaisissa järjestöissä, joissa töitä tehdään nimenomaan periaatteen ja paremman tulevaisuuden vuoksi, vahvalla intohimolla. Näitä kolmea ei kannata kadottaa, sillä niiden puuttuessa järjestö ei ole enää järjestö vaan joukko ihmisiä, jotka käyvät töissä ilman tarkoitusta. Selvästä […]

Kirjoitettu osioon Blogi

GDPR – Nyt pitäisi jo tietää mitä se tarkoittaa

”Henkilötietojen käsittelyn tulee olla asiallisesti perusteltua rekisterinpitäjän toiminnan kannalta. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset sekä se, mistä henkilötiedot säännönmukaisesti hankitaan ja mihin niitä säännönmukaisesti luovutetaan, on määriteltävä ennen henkilötietojen keräämistä tai muodostamista henkilörekisteriksi. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus tulee määritellä siten, että siitä ilmenee, minkälaisten rekisterinpitäjän tehtävien hoitamiseksi henkilötietoja käsitellään.” Asetus luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen […]

Kirjoitettu osioon Blogi