IT-palveluiden yhteiskunnallinen merkitys kasvaa, mutta IT-palveluntarjoajilla on vielä petrattavaa yritysvastuussa ja siitä viestimisessä

Rubic selvitti konesali-, palvelin- ja kapasiteettipalveluita tarjoavien yritysten kotisivuilta, miten ne ovat huomioineet yritysvastuun toiminnassaan ja miten ne viestivät siitä. Yritysvastuulla, tai yritysten yhteiskuntavastuulla, tarkoitetaan sitä, miten yritykset pyrkivät toimimaan vastuullisesti ja edistämään yhteistä hyvää yhteiskunnassa. Vastuullisuus voi koskea esimerkiksi ympäristöystävällisyyttä, sukupuolten välistä tasa-arvoa, syrjimättömyyttä tai hyviä työoloja ja palkkausta. Selvitykseen valituista 60 yrityksestä vain […]

Kilpailutuksella yli 60 prosentin säästöt kapasiteettipalveluihin

Rubic auttoi Picnic Yhtiöitä päivittämään IT-hinnat ajan tasalle. IT-markkinat ovat kokeneet suuren muutoksen viimeisen vuoden aikana, jonka vuoksi erityisesti kapasiteettipalvelujen hinnat ovat romahtaneet. Picnic Yhtiöiden talousjohtaja Henrik Johansson tiesi markkinassa tapahtuneesta muutoksesta ja halusi tarkastaa, onko hintataso palveluihin nähden oikealla tasolla: 

“Halusin tarkastaa hintatason kaikkien palveluiden osalta, mutta erityisesti kapasiteettipalveluiden osalta, sillä kokonaishinta oli noussut […]

Nämä kaksi jättiä hallitsevat älykaiutinmarkkinoita – oikein kartoitetut ja hankitut puheohjauslaitteet tarjoavat järjestöjen ja liittojen jäsenille monenlaista hyötyä

Puheohjauksen suosio on kasvanut muutamassa vuodessa erittäin paljon ja kasvun ennustetaan kasvavan. Jo nyt markkinoilla on erilaisia älykaiuttimia, jotka suorittavat ääniohjauksella monenlaisia toimintoja ja määrä todennäköisesti kasvaa teknologian kehittyessä. Lisäksi puheohjauksella on jo pitkään voinut hallita puhelimia ja muita mobiililaitteita.

Identiteetinhallinnalla ratkaisuja digitaalisten palveluiden käyttökokemuksen ja tietoturvan parantamiseksi

Luotettavan ja tehokkaan identiteetinhallinnan (IAM, Identity Access Management) merkitys on kasvanut digitaalisten palveluiden määrän kasvaessa. Identiteetinhallinnalla tarkoitetaan sitä, että oikea käyttäjä pääsee oikeaan digitaaliseen palveluun oikeaan aikaan. Sen tavoite on parantaa yhtäältä tietoturvallisuutta ja toisaalta käyttökokemusta. Identiteetinhallinnalla onkin läheinen yhteys pääsynhallintaan. Käyttäjäidentiteetti on avainroolissa, kun ihminen liikkuu paikasta ja järjestelmästä toiseen. Identiteetin pitäisi seurata mukana […]

Vuoden 2019 teknologiatrendit

ÄLYKAIUTTIMET JA ÄÄNIOHJAUS Erilaisten palvelujen ääniohjaus on kasvanut maailmalla, mutta Suomi on omaksunut näitä palveluja kielensä vuoksi käyttöönsä hitaasti. Esimerkiksi Amazonin ja Googlen palvelut eivät tue suomen kieltä, vielä. Älykaiuttimien käyttöönotosta on hyviä kokemuksia, ja esimerkiksi Amazonin mukaan älykaiuttimen käyttöön ottaneista valtaosa tekee verkkokauppaostoksensa sen kautta, eikä käytä enää perinteistä verkkosivua. Ääniohjaus voi helpottaa ja nopeuttaa […]

Rubic selvitti: CRM-toimittajien liikevoitossa ja liikevaihdossa on suuria eroja – näiden tietojen avulla aloitat kohdennetun toimittajakartoituksen

CRM

Rubic HR Finland selvitti suomalaisten asiakkuudenhallintajärjestelmien toimittajien tulostietoja ja käyttämiä teknologioita. Tekemästämme koosteesta selvität nopeasti, minkä teknologian toimittajat tekivät parasta tulosta, kuinka hyvää tulosta oma toimittajasi on tehnyt tai miltä toimittajilta voit saada käytössäsi olevaa teknologiaa vastaavan CRM-järjestelmän.

Palvelusalkku organisaatiosi sopimusten hallintaan

Palvelusalkku

Asiantuntijamme ovat viikottain tekemisissä asiakkaidemme IT-sopimusten kanssa ja vuosien aikana olemme huomanneet, kuinka monia eri tapoja ja järjestelmiä sopimusten säilytykseen ja ylläpitoon on olemassa. Sopimusten hallinta ei aina ole pienessäkään organisaatiossa helppoa, jos niiden järjestelmälliseen dokumentointiin ja säilyttämiseen ei ole prosessia.

Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoinnin uudistus lähenee – selvitä, ovatko asiakastietojärjestelmäsi Kanta-kelpoisia

Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoinnin uudistus lähenee – selvitä, ovatko asiakastietojärjestelmäsi Kanta-kelpoisia

Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon liittyminen on tulossa pakolliseksi kaikille julkisille ja yksityisille sosiaalihuollon palveluiden tuottajille. Yksityisiä tuottajia ovat mm. järjestöt ja liitot ja niiden omistamat osakeyhtiöt. Lisäksi palveluiden järjestäjät, kuten kunta tai kuntayhtymä, voivat edellyttää tuottajilta palvelun asiakkuutta jo nyt.

Nyt on hyvä aika tarkistaa, tuliko kaikki GDPR-asiat hoidettua keväällä kuntoon – varaa aikasi ilmaiseen tietosuojasparraukseen

Tuliko kaikki GDPR-asiat hoidettua kuntoon keväällä?

Kirjoitimme kesäkuussa, kuinka organisaatiot voivat ylläpitää tietosuojaa kestävästi ja Euroopan unionin tietosuoja-asetuksen (GDPR) edellyttämällä tavalla. Syksyn tuulien voimistuessa onkin hyvä aika tarkistaa, missä kunnossa tietosuoja-asiasi tosiasiassa ovat.

Julkinen kilpailutus – huomioi nämä asiat

Huomioi nämä asiat julkisissa hankinnoissa

Monelle saattaa tulla yllätyksenä, että julkinen kilpailutus ja hankintalaki koskee julkisen sektorin toimijoiden lisäksi myös yhdistyksiä ja liittoja, jotka rahoittavat hankintojaan tai toimintaansa yli 50 prosenttisesti julkisella rahoituksella. Yhteisten varojen käytön periaatteiksi on nostettu tasapuolisuus, avoimuus, syrjimättömyys ja suhteellisuus. Näiden arvojen kautta tavoitteena on saada kilpailullinen, laadukas ja innovatiivinen ratkaisu hankintaan siten, että kaikki suhteellisesti […]

Vanhempainliiton verkkopalvelu-uudistus vauhtiin Rubicin kilpailutuksella

Vanhempainliiton nettisivujen uudistaminen lähti onnistuneesti käyntiin Rubicin avustuksella keväällä 2018. Liiton sivut olivat kymmenisen vuotta vanhat ja kun päätös uudistuksen ajankohdasta tehtiin, Vanhempainliitossa mietittiin mahdollisen konsultin hyötyä projektissa: “Punnitsimme kuinka paljon joudumme käyttämään omia resurssejamme projektissa ja osattaisiinko tehdä sitä. Vaikka meillä itsellämme oli tiivis ja motivoitunut tiimi tekemään uudistusta, niin melko pian päädyimme siihen, […]

Tavoitteena muuttaa yhdenvertaisuus työelämässä itsestäänselväksi

Rubic osallistui EK:n työ ei syrji -kampanjaan

Aidosti tasa-arvoisessa Suomessa yhdenvertaisuuden pitäisi olla itsestäänselvyys. Yhdenvertaisuus työelämässä on koko suomalaisen yhteiskunnan etu ja se kääntyy jokaisen työnantajan, työntekijän ja kansalaisen eduksi. Suomella ei ole varaa hukata yhdenkään osaavan ja työkykyisen työpanosta.

GDPR kahden kuukauden iässä – mitä tiedämme nyt?

GDPR on ehtinyt kahden kuukauden ikään ja eurooppalaiset tuomioistuimet ovat antaneet ensimmäisiä tuomioitaan asetuksen soveltamisesta. Miten GDPR:ää aletaan käytännössä soveltaa ja mitä vaikutuksia tuomioistuimien ennakkopäätöksillä on henkilötietoja käsitteleville organisaatioille?

GDPR tuli jäädäkseen – miten organisaatiosi tietosuojaa pidetään yllä kestävästi

GDPR tuli ja meni? Ei, vaan tietosuojaa täytyy ylläpitää jatkuvasti. Tässä koottuja vinkkejä, miten huolehdit organisaatiosi tietosuojasta myös ensimmäisen GDPR-huuman jälkeenkin. Toukokuussa useat ammattiliitot, järjestöt ja organisaatiot ottivat GDPR-loppukirin. Sähköpostilaatikot täyttyivät uudistetuista sopimusehdoista ja pyynnöistä tietojen käsittelyn sallimiseen jatkossakin. Toimistoissa ahkeroitiin, jotta kaikki olisi valmista 25.5.2018 mennessä. Ehkä jossakin kuultiin helpotuksen huokauskin – nyt se […]

Neljä tapaa säästää organisaation IT-kuluissa

Neljä tapaa säästää IT-kuluissa

Moni organisaatio on ulkoistanut IT-toimintansa ja usein se onkin järkevää, sillä ulkoistamisen myötä työ siirtyy ammattilaisten hoidettavaksi ja ulkoistaminen tuo usein myös suoria säästöjä. Kokemuksemme mukaan usein kuitenkin käy niin, että vuosien varrella palveluita ja työkaluja kerääntyy paljon, eivätkä ne välttämättä ole enää tarkoituksenmukaisia.

Vierailijablogi: Hyvät, pahat ja rumat chatbotit

Blogin kirjoittaja, Mikko Laakkonen Atealta, vieraili Rubicin Älykäs botti – henkilökohtaista palvelua 24/7 -webinaarissa 25.4.2018. Kaikkialla puhutaan chattiboteista, tekoälystä ja aivan ällistyttävän fantastisesta uudesta asiakaskokemuksesta. Viimeiset pari vuotta ollaan lennetty korkeiden odotusten aallonharjalla, ja petytty toinen toistaan surkeampiin toteutuksiin. ”Hei Siri, soita vaimolle” – ”Moi Mikko, en löydä Vaimolle-nimistä kappaletta” ”Moi Virasto, tarvitsen apua outojen […]

Jäsenrekisterin vaihdolla apua jäsenien palvelemiseen

Järjestöjen tai ammattiliittojen jäsenyydelle on monia syitä. Ideologian ja kannattamisen lisäksi syy jäsenyyteen löytyy usein hyödyistä ja palveluista jotka jäsen saa. Jäsenyydestä ollaan valmiita maksamaan, kun palvelut ovat kohdillaan. Ammattiliittojen ja järjestöjen tulisikin kiinnittää entistä tarkemmin huomiota jäseniensä palvelemiseen ja ehkä jopa uudistaa ajatusta jäsenyydestä kokonaan: jäsenistä tulikin asiakkaita. Kun puhutaan asiakkaista, niin asiakkaat haluavat […]

Kirjoitettu osioon Blogi

Miten GDPR vaikuttaa tavallisen ihmisen toimiin verkossa?

Kirjainlyhennelmä GDPR (General Data Protection Regulation), eli EU:n tietosuoja-asetus, esiintyy yhä useammin eri yhteyksissä. Yleisesti puhuttaessa ilmassa on jopa pientä hypeä aiheen tiimoilta, sillä siirtymäaika päättyy 25. toukokuuta 2018, jolloin lakia ruvetaan soveltamaan. Rekisterin ylläpitäjillä on ollut kaksi vuotta aikaa reagoida uuteen lakiin. Jaakko Koivula pohti asetuksen tuomia velvollisuuksia jo vuosi sitten, mutta miten asetus […]

Kirjoitettu osioon Blogi

Palvelumuotoilu kilpailutusprosessissa

Keväällä kirjoitin palvelumuotoilun rantautumisesta Rubiciin ja nyt olisi sopiva aika arvioida miten menetelmä on saatu istutettua osaksi aikaisempaa tekemistä. Ensimmäiset palvelumuotoilulla käynnistetyt kilpailutusprojektit alkoivat kesällä. Prosessi ja menetelmät alkavat vakiinnuttaa paikkansa projekteissa ja kokemus on ollut hyvä! On kyseessä sitten jäsenrekisteri, CRM, toiminnanohjausjärjestelmä tai verkkosivut, teknologia toimii vain mahdollistajana, mutta varsinainen työ on omien prosessien […]

Kirjoitettu osioon Blogi

Jäitkö seinäkukaksi?

Kumppanin valinta on kriittinen prosessi, eikä sitoutuminen koskaan ole yksinkertaista. Kuka puristaa hammastahnaa väärästä päästä tuubia, kenen sukat on TV:n päällä, kuka on digitalisaation heikoin lenkki? Laadimme leikkimielisen digimaailman parisuhdeoppaan tositarkoituksella. Toivomme sen herättävän ajatuksia. Miettiessäsi digikumppanin valintaa kyse on vakavasta sitoumuksesta, josta ero ja ositus saattavat muodostua yllättävän kalliiksi. Parhaimmillaan hyvän kumppanin kanssa ollaan […]

#rubicaamussa käsiteltiin hyvinvointia ja teknologiaa

Järjestyksessään kolmas Rubic-aamu pidettiin Pasilan Visiossa. Aiheena oli tietotyöläisten hyvinvointi ja sen kehittäminen. Aamupalalle oli kerääntynyt noin neljäkymmentä edustajaa liitto-, järjestö- ja yrityskentältä kuulemaan asiantuntijapuheenvuoroja hyvinvoinnin kehittämisestä, terveysteknologiasta ja unesta. Iodatan Petri Rajamäki toivotti kaikki tervetulleeksi alustamalla hyvinvoinnin kehittämisen tärkeydestä ja esittelemällä W-Factorin, Iodatan-konsernin uuden terveyden ja hyvinvoinnin mittaamiseen keskittyvän start-upin ja sovelluksen. W-Factor-sovelluksen saa […]

Palvelumuotoilu osaksi CDO:n työpalkkia

Palvelumuotoilu on ollut näkyvästi esillä, erityisesti Mikko Koivistolle myönnetyn Ornamo-palkinnon myötä. Käsittelen tässä blogi-kirjoituksessa sitä, miksi palvelumuotoilua tulisi hyödyntää myös CDO:n roolissa. Yksi keskeinen syy CDO-tehtävän syntymiseen on varmasti ollut vastuuhenkilön puuttuminen organisaation digitalisoinnissa ja sen hallinnassa. Digitaaliseen maailmaan ja palveluihin siirtyminen vaatii muutosta. Trendeissä pysyminen ja liiketoiminnallisten hyötyjen saavuttaminen edellyttävät jatkuvaa muutosta. Jotta tässä […]

Kirjoitettu osioon Blogi