Etätyöhön sopivia työkaluja

kuva etätyötoimistosta, jossa kannettava tietokone, silmälasit ja smoothielasi pöydällä

Tässä on lyhyesti listattuna etätyöhön sopia työkaluja Zoom www.zoom.us Monipuolinen ja luotettava webinaarisovellus. Peruslisenssi maksaa 14e+alv/kk, jolla voit kutsua 100 osallistujaa. Zoom nonprofit paketti on saatavilla järjestöille Techsoupin kautta. Alennus on 50% + Techsoupin hallinnolliset maksut; https://techsoup.fi/node/3522 Slack www.slack.com Kommunikaatiosovellus, jolla viestittelet helposti tiimisi kanssa. Sopii hyvin varsinkin, jos kaikilla käyttäjillä ei ole Microsoft-lisenssejä. Microsoft […]

Tilaa “Toimiva etätyö” -webinaari tiimillesi

Artikkelikuva, jossa on pyöreä sininen arpanoppa puisella pöydällä.

Tässä Radical Soul Oy ja Rubic HR Finland Oy yhteinen tarjous räätälöidystä webinaarista. Webinaarin kesto 45min, joka jakautuu seuraavasti: Kuinka luot yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutusta, kun kaikki työskentelet etänä. Vinkkejä etätyöstä, etäpalavereista ja esimerkkejä hyvistä käytännöistä / Salla Saarinen Kuinka sähköiset työkalut mahdollistavat yhteisöllisyyden ja yhdessä tekemisen / Kari Heikkilä Hinta: 990e (sis. alv) Webinaarin jälkeen 30min […]

Ilmainen järjestöwebinaari: toimiva etätyö – vinkkejä ja työkaluja ke 1.4. klo 13.30 – 14.00

Artikkelikuva, jossa on pyöreä sininen arpanoppa puisella pöydällä.

Tämä webinaari on valitettavasti täynnä. Tässä lyhyessä 30min webinaarissa käymme läpi etätyöhön sopivia työkaluja sekä hyviä käytäntöjä työn organisointiin. Työkaluista esittelyssä ovat ilmaiset sähköiset työtilat Microsoft Teams ja Slack sekä webinaarisovellus Zoom. Tämän lisäksi saat vinkkejä siitä, miten etätyö, etäpalaverit ja etäkoulutukset kannattaisi järjestää. Kuinka etäisyydessä luomme yhteisöllisyyttä? Järjestöwebinaarin toteuttavat Kari Heikkilä, Rubic HR Finland Oy sekä Salla Saarinen, […]

Ilmainen järjestöwebinaari: toimiva etätyö – vinkkejä ja työkaluja ma 30.3. klo 12.30 – 13.00

Artikkelikuva, jossa on pyöreä sininen arpanoppa puisella pöydällä.

Tämä webinaari on täynnä. Seuraava webinaari järjestetään ke 1.4. klo 13:30-14:00. Tässä lyhyessä 30min webinaarissa käymme läpi etätyöhön sopivia työkaluja sekä hyviä käytäntöjä työn organisointiin. Työkaluista esittelyssä ovat ilmaiset sähköiset työtilat Microsoft Teams ja Slack sekä webinaarisovellus Zoom. Tämän lisäksi saat vinkkejä siitä, miten etätyö, etäpalaverit ja etäkoulutukset kannattaisi järjestää. Kuinka etäisyydessä luomme yhteisöllisyyttä? Järjestöwebinaarin toteuttavat Kari Heikkilä, Rubic […]

Ilmainen järjestöwebinaari: toimiva etätyö – vinkkejä ja työkaluja pe 27.3. klo 10.30 – 11.00

Artikkelikuva, jossa on pyöreä sininen arpanoppa puisella pöydällä.

Tämä webinaari on täynnä. Seuraava webinaari järjestetään ke 1.4. klo 13:30-14:00. Tässä lyhyessä 30min webinaarissa käymme läpi etätyöhön sopivia työkaluja sekä hyviä käytäntöjä työn organisointiin. Työkaluista esittelyssä ovat ilmaiset sähköiset työtilat Microsoft Teams ja Slack sekä webinaarisovellus Zoom. Tämän lisäksi saat vinkkejä siitä, miten etätyö, etäpalaverit ja etäkoulutukset kannattaisi järjestää. Kuinka etäisyydessä luomme yhteisöllisyyttä? Järjestöwebinaarin toteuttavat Kari Heikkilä, Rubic […]

Ilmainen järjestöwebinaari: toimiva etätyö – vinkkejä ja työkaluja to 19.3. klo 12.30 – 13.00

Artikkelikuva, jossa on pyöreä sininen arpanoppa puisella pöydällä.

Tämä webinaari on täynnä. Seuraava webinaari järjestetään ke 1.4. klo 13:30-14:00. Tässä lyhyessä 30min webinaarissa käymme läpi etätyöhön sopivia työkaluja sekä hyviä käytäntöjä työn organisointiin. Työkaluista esittelyssä ovat ilmaiset sähköiset työtilat Microsoft Teams ja Slack sekä webinaarisovellus Zoom. Tämän lisäksi saat vinkkejä siitä, miten etätyö, etäpalaverit ja etäkoulutukset kannattaisi järjestää. Kuinka etäisyydessä luomme yhteisöllisyyttä? Järjestöwebinaarin toteuttavat Kari Heikkilä, Rubic […]

Rubic selvitti suomalaisten Hubspot-toimittajien liikevaihdot ja liikevoittoprosentit – nämä kolme toimittajaa ovat menestyneet parhaiten

Puhelin, papereita ja käsi piirtämässä paperille eri väreillä

Rubic HR Finland selvitti suomalaisten Hubspot-toimittajien liikevaihtoja ja liikevoittoja vuosilta 2016-2018. Selvityksen tavoite on muodostaa käsitys Suomessa toimivista Hubspot-toimittajista ja auttaa markkinointiautomaation hyödyntämistä suunnittelevia organisaatioita sopivan toimittajan valinnassa. Selvityksen metodi ja periaatteet ovat samat kuin vuonna 2018 tekemässämme CRM-toimittajavertailussa. Mikä on Hubspot ja mitä tarkoittaa markkinoinnin automaatio? Hubspot on maailman suosituin markkinointiautomaatiojärjestelmä. Sen markkinaosuus maailmanlaajuisessa […]

Arkkitehti-lehdelle kustannustehokas ja tulevaisuuden tarpeisiin vastaava julkaisualusta – “Saimme asiantuntevaa apua juuri siihen mihin tarvitsimmekin”

Arkkitehti-lehti on ainoa suomalainen arkkitehtuuriin keskittyvä aikakauslehti ja yksi maailman vanhimmista yhä julkaistavista arkkitehtuurijulkaisuista.   Lehteä julkaiseva Suomen Arkkitehtiliitto SAFA etsi toteuttajaa lehden uudelle www.ark.fi -verkkopalvelulle. Tavoitteena oli päivittää sivusto kokonaisvaltaisesti, mutta kuitenkin kustannustehokkaasti ja hallitusti.   “Uusi verkkosivusto on meille tärkeä julkaisutyökalu ja sen tuli vastata myös tulevaisuuden tarpeisiin”, sanoo Arkkitehti-lehden päätoimittaja Mika Savela. “Meillä oli […]

Asiakkuudenhallintajärjestelmä vastaamaan varainhankinnan tarpeita – “Valitsimme Rubicin, koska heillä on kokemusta järjestökentästä ja järjestelmien palveluntarjoajista”

John Nurmisen säätiön laiva-aiheinen logo sinisellä taustalla ja teksti "suojelemme Itämerta ja sen kulttuuriperintöä"

Vuonna 1992 perustetun John Nurmisen Säätiön tavoitteena on pelastaa Itämeri ja sen perintö tuleville sukupolville. Säätiö toteuttaa erilaisia Itämeren suojelutoimia ja varmistaa, että meren tarinat välittyvät eteenpäin.   Varainhankinta on keskeinen tekijä John Nurmisen Säätiön tavoitteiden saavuttamiseksi. “Olimme tunnistaneet tarpeen vahvistaa lahjoittajien ja muiden sidosryhmiemme asiakaspalvelua sekä tehostaa varainhankinnan toimintaa”, säätiön varainhankintajohtaja Erkki Salo kertoo. […]

Mannerheimin lastensuojeluliitolle kilpailutettiin nykyaikainen ja tarkoituksenmukainen jäsenrekisteri – ”tosi hyvä fiilis jäi ja syntyi luottamus Rubiciin”

Kuusi liiton työntekijää tuulettavat kirpputoritilassa.

Mannerheimin lastensuojeluliitto (MLL) on vuonna 1920 perustettu lasten ja lapsiperheiden hyvinvointia edistävä järjestö, jolla on yli 80.000 henkilöjäsentä. Aktiivisella järjestöllä oli ilmennyt tarve uudistaa järjestön yli kymmenen vuotta vanha jäsenrekisteri, jotta se voisi tarjota jäsenilleen palveluita entistä paremmin. MLL:n hallintojohtaja Stina Stavén ja järjestötyön suunnittelija Sinikka Veijola ovat erittäin tyytyväisiä Rubicilta saamaansa tukeen. ”Tarvitsimme jäsenrekisterin […]

”Saimme ymmärrettävän kokonaiskäsityksen ICT-ympäristömme nykytilasta ja kehityskohteista” – Rubic toteutti Suomen urheilun eettiselle keskukselle kattavan digiauditoinnin

Valkoinen hevonen ratsastajineen hyppää esteen yli

Suomen urheilun eettinen keskus SUEK ry vahvistaa yhdessä muiden toimijoiden kanssa eettisesti kestävää urheilukulttuuria. SUEKin tehtäviä ovat muun muassa antidopingtoiminta ja kilpailumanipulaation torjunta, joissa korostuvat luotettavat digitaaliset työkalut, tietosuoja ja tietoturva. ”Uutena johtajana halusin saada kattavan kokonaiskäsityksen SUEKin ICT-asioista ja siitä, mitkä ovat mahdollisia digiasioiden kehitystarpeita”, vuodenvaihteessa 2019 SUEKin pääsihteerinä aloittanut Teemu Japisson sanoo. ”Digitaalisten […]

Evästeiden käyttö verkkosivuilla ja aktiivisen suostumuksen pyytäminen – mitä tiedämme nyt

Euroopan unionin lippu vaalean kivirakennuksen edessä.

Euroopan unionin tuomioistuin teki syyskuussa ennakkopäätöksen, jonka mukaan markkinointievästeiden (cookies) käyttö ja tallentaminen edellyttää verkkosivustolla vierailevalta aktiivisen suostumuksen.  Käytännössä se tarkoittaa, että verkkosivulle ilmestyvä ilmoitus evästeiden käytöstä tai valintaruutu, jossa suostumus on raksittu valmiiksi, ei olisi riittävä peruste evästeiden tallentamiselle.    Suomessa esimerkiksi Tietosuojavaltuutetun toimisto on jo suosittanut aktiivisen suostumuksen pyytämistä.   Lisäksi evästeiden käytön […]

5G ja henkilötietojen suoja – mitä siitä pitäisi tietää jo nyt?

Ilmakuva suuresta kaupungista, jossa paljon erivärisiä talojen kattoja.

Euroopan komissio on julkaissut lokakuussa 5G-verkkojen kyberturvallisuutta koskevan riskiarvion.   Komissio on kiinnittänyt huomiotaan muun muassa siihen, että turvallisuusaukkoihin liittyvät riskit kasvavat, koska 5G-verkot perustuvat entistä enemmän ohjelmistoihin.   Turvallisuusaukkojen vuoksi rikollisten voi olla helpompi asentaa tuotteisiin takaportteja vahingoittamistarkoituksessa ja niitä voi olla vaikeampi havaita.  Henkilötietojen suoja 5G-verkoissa  Yleisten tietoturvaan liittyvien kysymysten lisäksi myös tietosuoja on herättänyt […]

Digipalvelulaki ja saavutettavuusvaatimukset edellyttävät panostuksia myös liittojen ja järjestöjen viestintään – pian jokainen voi pyytää palautetta palvelujen saavutettavuudesta ja pyyntöihin on vastattava

Otsikkokuva, jossa metsän keskellä kulkeva valaistu maantie kaartuu hiljaa vasemmalle.

Uusi digipalvelulaki astui voimaan keväällä ja sen edellyttämien saavutettavuusvaatimusten toteuttamisen ensimmäinen siirtymäaika päättyi 23.9.2019.   Laki velvoittaa julkisten viranomaisten lisäksi julkisoikeudellisia laitoksia sekä järjestöjä ja yrityksiä, kuten pankkeja, luottolaitoksia ja liikennepalvelujen tarjoajia. Lain vaatimuksista voi lukea esimerkiksi keväällä kirjoittamastamme blogista.   Ensimmäisen siirtymäajan päättymisen jälkeen on 23.9.2018 tai sen jälkeen julkaistujen julkisen tahon rahoittamien verkkosivustojen oltava […]

GDPR ja ePrivacy muuttavat maailmaa hitaasti – “uuteen ePrivacy-asetukseen varautuminen kannattaa aloittaa mahdollisimman pian”

Jabra-kaiutin työpöydällä

Viime vuonna voimaan tullut yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) on selkeyttänyt ja yhdenmukaistanut henkilötietojen käsittelyä Euroopan unionin jäsenmaissa.   Asetus ja sitä täydentävä kansallinen tietosuojalaki säätelevät, mitä velvollisuuksia rekisterinpitäjillä ja henkilötietojen käsittelijöillä on ja mitä oikeuksia rekisteröidyillä on.   Rubicin tietosuoja-asiantuntija Antti Halonen on auttanut useita järjestöjä, liittoja ja yrityksiä tietosuoja-asetuksen vaatimusten huomioimisessa. “Tietosuoja-asetukseen liittyi ennen sen […]

Onnistunut IT-muutosprojekti luo edellytykset toimivalle järjestelmäarjelle

Otsikkokuva, jossa vilkas Helsingin Aleksanterinkatu päivällä

Rubicin asiantuntijoilla on yhteensä useiden vuosikymmenien kokemus erilaisten muutosprojektien vetämisestä, IT-sopimustuesta ja tietohallinnon järjestelmähankintojen konsultoinnista.   Teknologia ja tietohallinnon työkalut ovat muuttuneet vuosien aikana, mutta yksi tietohallinnon tavoite on pysynyt samana.   Se on toimiva järjestelmäarki.  Kohti jatkuvaa kehitystä ja kokonaisuuden hallintaa  Rubicin Directing Advisor Sanna Jankkari on vastannut projektipäällikkönä ja hankintakonsulttina kymmenien järjestöjen, liittojen ja yritysten […]

Ketterä kilpailutus voi olla yksi ratkaisu julkisten tietojärjestelmähankintojen hankaluuksiin, mutta huomioi hankinnan suunnittelussa ainakin nämä asiat

Ylhäältä päin kuvattu kuva työpöydästä, jolla tietokoneita, puhelimia, kahvikuppi ja toimistotyövälineitä

Helsingin Sanomat uutisoi elokuussa, että useat IT-järjestelmät ovat käyttöönottohetkellä jo vanhentuneita. Asia kävi ilmi Aapo Kosken tuoreessa väitöstutkimuksessa.  Tutkimuksen mukaan vanhentuminen johtuu muun muassa hankintalain vaatimuksista. Hankintaprosessi kestää usein niin kauan, että sinä aikana teknologia on jo ehtinyt kehittyä ja järjestelmän käyttötarvekin on voinut ehtiä muuttua.  Aapo Koski sanookin HS:n haastattelussa, että hankintalain ei pitäisi […]

Hyvä asiakasrekisteri tai lahjoittajarekisteri voi olla organisaatiosi arvokkain omaisuus

Asiakas- tai lahjoittajarekisteri kerää tiedon organisaatiosi tärkeimmistä sidosryhmistä. Yritys tai järjestö ei voi toimia tarkoituksenmukaisesti ilman asiakkaita tai lahjoittajia.  Ei ole liioittelua sanoa, että asiakasrekisteri voi olla organisaatiosi arvokkain yksittäinen omaisuus. Asiaa voi konkretisoida tekemällä ajatusleikin siitä, mitä tapahtuisi, jos tieto kaikista asiakkaista tai lahjoittajista yhtäkkiä katoaisi. Kuinka kalliiksi tulisi hankkia lahjoittajat ja asiakkaat takaisin? […]

Sopimushallinta ja palvelujen hallinta on jälleen yhden pykälän vaivattomampaa – Rubicin Palvelusalkkuun on kesän aikana asennettu uusia ominaisuuksia

Rubicin Palvelusalkku-ohjelmistolla seuraat näppärästi kaikkien sopimustesi ja käyttämiesi palveluiden tilaa, kustannuksia ja riskejä.   Sopimusten elinkaaren hallintaa tukeva ohjelmisto on päivitetty kesän aikana vastaamaan entistä paremmin toiminnanohjauksen ja asianhallinnan vaatimuksia. Keväällä käyttöön otettu ohjelmisto on nyt laajentunut kattamaan mm. sopimusten kustannuspaikat. Päivityksen seurauksena saat myös halutessasi kaikki tiedot ladattua suoraan Exceliin.   ”Kehitämme Palvelusalkkua jatkuvasti asiakkailta saamamme […]

Lääkärit ilman rajoja -järjestölle varainhankinnan ja avustustyön tarpeisiin sopivat CRM- ja verkkosivuratkaisut – ”tavoitteiden kiteyttäminen oli suurin anti”

Lääkärit ilman rajoja (Médecins sans Frontières, MSF) on suuri kansainvälinen sairaanhoitoon erikoistunut avustusjärjestö, joka laajensi toimintaansa Suomeen vuonna 2018. Rubic oli järjestön tukena uuden lahjoittajarekisterin ja verkkosivuston kilpailutuksessa. ”Lääkärit ilman rajoja toimii Suomessa siksi, että kriisit maailmalla ovat yhä vaikeampia ja niiden ratkaisemisessa tarvitaan myös suomalaisten apua ja tukea”, MSF:n varainhankintapäällikkö Samuli Tarvainen kertoo. ”Päätimmekin […]

Uusi asiakasrekisteri varainhankinnan hallintaan ja tiedolla johtamiseen – ”Rubic tarjosi erinomaista apua ja tukea koko prosessin ajan”

Suomen Solidaarisuus-järjestö parantaa naisten asemaa ja toimeentuloa maailmanlaajuisesti yhdessä paikallisten kumppaniensa kanssa. Useissa maissa toimivalle ja paljon varainhankintaa tekevälle järjestölle on elintärkeää, että sillä on käytössään tarkoituksenmukainen asiakasrekisteri.   ”Yli 12 vuotta käytössä ollut asiakasrekisterimme oli tulossa tiensä päähän, joten päätimme alkaa etsiä uutta järjestelmää”, Suomen Solidaarisuuden varainhankintajohtaja Matti Ljufström sanoo. ”Koimme, että järjestelmähankinta on välttämätön […]

”Vaikea sanoa, missä parantaa” – asiakkaamme antoivat Rubicille jälleen neljä tähteä asiakastyytyväisyyskyselyssä

Kysyimme keväällä 2019 asiakkailtamme, miten hyvin olemme onnistuneet olemaan heidän tukenaan digitaalisessa muutoksessa. Kyselyyn vastasi yhteensä 23 henkilöä.  Saamamme palaute oli erinomaista.   Rubicin tehtävä on tarjota riippumatonta teknologia- ja järjestelmähankintakonsultointia. Tavoitteenamme on tuoda asiakkaille kokemusta projekteihin, varmuutta päätöksentekoon, sopivat ohjelmistot, parhaat kumppanit sekä säästöä ja tehokkuutta.  Jopa 95 prosenttia vastaajista kertoi olevansa joko erittäin tyytyväisiä […]

Pian voit joutua kysymään lupaa Facebookin liitännäisten hyödyntämiselle – huomioi ainakin nämä asiat ennen kuin lisäät sivuillesi seurantatyökaluja

Organisaatio, joka on lisännyt Facebookin Like-painikkeen omille sivuilleen, joutuu jatkossa kertomaan sivuston käyttäjille painikkeen käytöstä ja sen avulla kerättyjen tietojen käsittelystä. Määräys perustuu Euroopan unionin tuomioistuimen päätökseen, jonka mukaan liitännäisiä hyödyntävät yritykset ovat rekisterinpitäjiä yhdessä Facebookin kanssa siirtäessään vierailijoiden tietoja Facebookille. Päätös koskee myös muiden sosiaalisen median palveluiden liitännäisiä. Like-painikkeen avulla Facebook saa kerättyä tietoja […]