16 marras
Palvelusalkku organisaatiosi sopimusten hallintaan
Avainsanat: Azure, IT, Palveluhallinta, Palvelusalkku

Asiantuntijamme ovat viikottain tekemisissä asiakkaidemme IT-sopimusten kanssa ja vuosien aikana olemme huomanneet, kuinka monia eri tapoja ja järjestelmiä sopimusten säilytykseen ja ylläpitoon on olemassa. Sopimusten hallinta ei aina ole pienessäkään organisaatiossa helppoa, jos niiden järjestelmälliseen dokumentointiin ja säilyttämiseen ei ole prosessia.

Lue lisää »
08 marras
Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoinnin uudistus lähenee – selvitä, ovatko asiakastietojärjestelmäsi Kanta-kelpoisia
Avainsanat: Azure, IT, Palveluhallinta, Palvelusalkku, Asiakastieto, Integraatio, Kanta-palvelu, Kanta-sertifikaatti

Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon liittyminen on tulossa pakolliseksi kaikille julkisille ja yksityisille sosiaalihuollon palveluiden tuottajille. Yksityisiä tuottajia ovat mm. järjestöt ja liitot ja niiden omistamat osakeyhtiöt. Lisäksi palveluiden järjestäjät, kuten kunta tai kuntayhtymä, voivat edellyttää tuottajilta palvelun asiakkuutta jo nyt.

Lue lisää »
05 loka
Nyt on hyvä aika tarkistaa, tuliko kaikki GDPR-asiat hoidettua keväällä kuntoon – varaa aikasi ilmaiseen tietosuojasparraukseen
Avainsanat: Azure, IT, Palveluhallinta, Palvelusalkku, Asiakastieto, Integraatio, Kanta-palvelu, Kanta-sertifikaatti, EU, GDPR, tietojenkäsittelysopimus, tietosuoja

Kirjoitimme kesäkuussa, kuinka organisaatiot voivat ylläpitää tietosuojaa kestävästi ja Euroopan unionin tietosuoja-asetuksen (GDPR) edellyttämällä tavalla. Syksyn tuulien voimistuessa onkin hyvä aika tarkistaa, missä kunnossa tietosuoja-asiasi tosiasiassa ovat.

Lue lisää »
01 loka
Julkinen kilpailutus – huomioi nämä asiat
Avainsanat: Azure, IT, Palveluhallinta, Palvelusalkku, Asiakastieto, Integraatio, Kanta-palvelu, Kanta-sertifikaatti, EU, GDPR, tietojenkäsittelysopimus, tietosuoja, hankintalaki, Julkinen kilpailutus, kansallinen kilpailutus, raja-arvot

Monelle saattaa tulla yllätyksenä, että julkinen kilpailutus ja hankintalaki koskee julkisen sektorin toimijoiden lisäksi myös yhdistyksiä ja liittoja, jotka rahoittavat hankintojaan tai toimintaansa yli 50 prosenttisesti julkisella rahoituksella. Yhteisten varojen käytön periaatteiksi on nostettu tasapuolisuus, avoimuus, syrjimättömyys ja suhteellisuus. Näiden arvojen kautta tavoitteena on saada kilpailullinen, laadukas ja innovatiivinen ratkaisu hankintaan siten, että kaikki suhteellisesti […]

Lue lisää »
Vanhempainliiton verkkopalvelu-uudistus vauhtiin Rubicin kilpailutuksella
Avainsanat: Azure, IT, Palveluhallinta, Palvelusalkku, Asiakastieto, Integraatio, Kanta-palvelu, Kanta-sertifikaatti, EU, GDPR, tietojenkäsittelysopimus, tietosuoja, hankintalaki, Julkinen kilpailutus, kansallinen kilpailutus, raja-arvot, hankinnat, kilpailutus, sopimustuki, Suomen Vanhempainliitto

Vanhempainliiton nettisivujen uudistaminen lähti onnistuneesti käyntiin Rubicin avustuksella keväällä 2018. Liiton sivut olivat kymmenisen vuotta vanhat ja kun päätös uudistuksen ajankohdasta tehtiin, Vanhempainliitossa mietittiin mahdollisen konsultin hyötyä projektissa: “Punnitsimme kuinka paljon joudumme käyttämään omia resurssejamme projektissa ja osattaisiinko tehdä sitä. Vaikka meillä itsellämme oli tiivis ja motivoitunut tiimi tekemään uudistusta, niin melko pian päädyimme siihen, […]

Lue lisää »
Asiakkaamme arvioivat: Rubic on neljän tähden kumppani digitaalisessa muutoksessa
Avainsanat: Azure, IT, Palveluhallinta, Palvelusalkku, Asiakastieto, Integraatio, Kanta-palvelu, Kanta-sertifikaatti, EU, GDPR, tietojenkäsittelysopimus, tietosuoja, hankintalaki, Julkinen kilpailutus, kansallinen kilpailutus, raja-arvot, hankinnat, kilpailutus, sopimustuki, Suomen Vanhempainliitto, asiakastyytyväisyys

Teetimme kevään 2018 aikana asiaskastyytyväisyyskyselyn niille asiakkaillemme, jotka olivat käyttäneet Rubic HR Finlandin palveluja vuoden 2017 aikana. Kyselyyn vastasi yhteensä 28 henkilöä.

Lue lisää »
Tavoitteena muuttaa yhdenvertaisuus työelämässä itsestäänselväksi
Avainsanat: Azure, IT, Palveluhallinta, Palvelusalkku, Asiakastieto, Integraatio, Kanta-palvelu, Kanta-sertifikaatti, EU, GDPR, tietojenkäsittelysopimus, tietosuoja, hankintalaki, Julkinen kilpailutus, kansallinen kilpailutus, raja-arvot, hankinnat, kilpailutus, sopimustuki, Suomen Vanhempainliitto, asiakastyytyväisyys, rekrytointi, tasa-arvo, Työ ei syrji -kampanja, yhdenvertaisuus

Aidosti tasa-arvoisessa Suomessa yhdenvertaisuuden pitäisi olla itsestäänselvyys. Yhdenvertaisuus työelämässä on koko suomalaisen yhteiskunnan etu ja se kääntyy jokaisen työnantajan, työntekijän ja kansalaisen eduksi. Suomella ei ole varaa hukata yhdenkään osaavan ja työkykyisen työpanosta.

Lue lisää »
18 heinä
GDPR kahden kuukauden iässä – mitä tiedämme nyt?
Avainsanat: Azure, IT, Palveluhallinta, Palvelusalkku, Asiakastieto, Integraatio, Kanta-palvelu, Kanta-sertifikaatti, EU, GDPR, tietojenkäsittelysopimus, tietosuoja, hankintalaki, Julkinen kilpailutus, kansallinen kilpailutus, raja-arvot, hankinnat, kilpailutus, sopimustuki, Suomen Vanhempainliitto, asiakastyytyväisyys, rekrytointi, tasa-arvo, Työ ei syrji -kampanja, yhdenvertaisuus, domain, ennakkopäätös, epag, Euroopan unioni

GDPR on ehtinyt kahden kuukauden ikään ja eurooppalaiset tuomioistuimet ovat antaneet ensimmäisiä tuomioitaan asetuksen soveltamisesta. Miten GDPR:ää aletaan käytännössä soveltaa ja mitä vaikutuksia tuomioistuimien ennakkopäätöksillä on henkilötietoja käsitteleville organisaatioille?

Lue lisää »
13 kesä
GDPR tuli jäädäkseen – miten organisaatiosi tietosuojaa pidetään yllä kestävästi
Avainsanat: Azure, IT, Palveluhallinta, Palvelusalkku, Asiakastieto, Integraatio, Kanta-palvelu, Kanta-sertifikaatti, EU, GDPR, tietojenkäsittelysopimus, tietosuoja, hankintalaki, Julkinen kilpailutus, kansallinen kilpailutus, raja-arvot, hankinnat, kilpailutus, sopimustuki, Suomen Vanhempainliitto, asiakastyytyväisyys, rekrytointi, tasa-arvo, Työ ei syrji -kampanja, yhdenvertaisuus, domain, ennakkopäätös, epag, Euroopan unioni, ennakoi, EU, EU tietosuoja-asetus, GDPR

GDPR tuli ja meni? Ei, vaan tietosuojaa täytyy ylläpitää jatkuvasti. Tässä koottuja vinkkejä, miten huolehdit organisaatiosi tietosuojasta myös ensimmäisen GDPR-huuman jälkeenkin. Toukokuussa useat ammattiliitot, järjestöt ja organisaatiot ottivat GDPR-loppukirin. Sähköpostilaatikot täyttyivät uudistetuista sopimusehdoista ja pyynnöistä tietojen käsittelyn sallimiseen jatkossakin. Toimistoissa ahkeroitiin, jotta kaikki olisi valmista 25.5.2018 mennessä. Ehkä jossakin kuultiin helpotuksen huokauskin – nyt se […]

Lue lisää »
18 touko
Neljä tapaa säästää organisaation IT-kuluissa
Avainsanat: Azure, IT, Palveluhallinta, Palvelusalkku, Asiakastieto, Integraatio, Kanta-palvelu, Kanta-sertifikaatti, EU, GDPR, tietojenkäsittelysopimus, tietosuoja, hankintalaki, Julkinen kilpailutus, kansallinen kilpailutus, raja-arvot, hankinnat, kilpailutus, sopimustuki, Suomen Vanhempainliitto, asiakastyytyväisyys, rekrytointi, tasa-arvo, Työ ei syrji -kampanja, yhdenvertaisuus, domain, ennakkopäätös, epag, Euroopan unioni, ennakoi, EU, EU tietosuoja-asetus, GDPR, IT, IT-hankinnat, toimittajanhallinta

Moni organisaatio on ulkoistanut IT-toimintansa ja usein se onkin järkevää, sillä ulkoistamisen myötä työ siirtyy ammattilaisten hoidettavaksi ja ulkoistaminen tuo usein myös suoria säästöjä. Kokemuksemme mukaan usein kuitenkin käy niin, että vuosien varrella palveluita ja työkaluja kerääntyy paljon, eivätkä ne välttämättä ole enää tarkoituksenmukaisia.

Lue lisää »
Vierailijablogi: Hyvät, pahat ja rumat chatbotit
Avainsanat:

Blogin kirjoittaja, Mikko Laakkonen Atealta, vieraili Rubicin Älykäs botti – henkilökohtaista palvelua 24/7 -webinaarissa 25.4.2018. Kaikkialla puhutaan chattiboteista, tekoälystä ja aivan ällistyttävän fantastisesta uudesta asiakaskokemuksesta. Viimeiset pari vuotta ollaan lennetty korkeiden odotusten aallonharjalla, ja petytty toinen toistaan surkeampiin toteutuksiin. ”Hei Siri, soita vaimolle” – ”Moi Mikko, en löydä Vaimolle-nimistä kappaletta” ”Moi Virasto, tarvitsen apua outojen […]

Lue lisää »
21 maalis
Jäsenrekisterin vaihdolla apua jäsenien palvelemiseen
Avainsanat:

Järjestöjen tai ammattiliittojen jäsenyydelle on monia syitä. Ideologian ja kannattamisen lisäksi syy jäsenyyteen löytyy usein hyödyistä ja palveluista jotka jäsen saa. Jäsenyydestä ollaan valmiita maksamaan, kun palvelut ovat kohdillaan. Ammattiliittojen ja järjestöjen tulisikin kiinnittää entistä tarkemmin huomiota jäseniensä palvelemiseen ja ehkä jopa uudistaa ajatusta jäsenyydestä kokonaan: jäsenistä tulikin asiakkaita. Kun puhutaan asiakkaista, niin asiakkaat haluavat […]

Lue lisää »
16 tammi
Miten GDPR vaikuttaa tavallisen ihmisen toimiin verkossa?
Avainsanat:

Kirjainlyhennelmä GDPR (General Data Protection Regulation), eli EU:n tietosuoja-asetus, esiintyy yhä useammin eri yhteyksissä. Yleisesti puhuttaessa ilmassa on jopa pientä hypeä aiheen tiimoilta, sillä siirtymäaika päättyy 25. toukokuuta 2018, jolloin lakia ruvetaan soveltamaan. Rekisterin ylläpitäjillä on ollut kaksi vuotta aikaa reagoida uuteen lakiin. Jaakko Koivula pohti asetuksen tuomia velvollisuuksia jo vuosi sitten, mutta miten asetus […]

Lue lisää »
29 syys
Palvelumuotoilu kilpailutusprosessissa
Avainsanat:

Keväällä kirjoitin palvelumuotoilun rantautumisesta Rubiciin ja nyt olisi sopiva aika arvioida miten menetelmä on saatu istutettua osaksi aikaisempaa tekemistä. Ensimmäiset palvelumuotoilulla käynnistetyt kilpailutusprojektit alkoivat kesällä. Prosessi ja menetelmät alkavat vakiinnuttaa paikkansa projekteissa ja kokemus on ollut hyvä! On kyseessä sitten jäsenrekisteri, CRM, toiminnanohjausjärjestelmä tai verkkosivut, teknologia toimii vain mahdollistajana, mutta varsinainen työ on omien prosessien […]

Lue lisää »
05 heinä
Jäitkö seinäkukaksi?
Avainsanat:

Kumppanin valinta on kriittinen prosessi, eikä sitoutuminen koskaan ole yksinkertaista. Kuka puristaa hammastahnaa väärästä päästä tuubia, kenen sukat on TV:n päällä, kuka on digitalisaation heikoin lenkki? Laadimme leikkimielisen digimaailman parisuhdeoppaan tositarkoituksella. Toivomme sen herättävän ajatuksia. Miettiessäsi digikumppanin valintaa kyse on vakavasta sitoumuksesta, josta ero ja ositus saattavat muodostua yllättävän kalliiksi. Parhaimmillaan hyvän kumppanin kanssa ollaan […]

Lue lisää »
10 touko
Palvelumuotoilu osaksi CDO:n työpalkkia
Avainsanat:

Palvelumuotoilu on ollut näkyvästi esillä, erityisesti Mikko Koivistolle myönnetyn Ornamo-palkinnon myötä. Käsittelen tässä blogi-kirjoituksessa sitä, miksi palvelumuotoilua tulisi hyödyntää myös CDO:n roolissa. Yksi keskeinen syy CDO-tehtävän syntymiseen on varmasti ollut vastuuhenkilön puuttuminen organisaation digitalisoinnissa ja sen hallinnassa. Digitaaliseen maailmaan ja palveluihin siirtyminen vaatii muutosta. Trendeissä pysyminen ja liiketoiminnallisten hyötyjen saavuttaminen edellyttävät jatkuvaa muutosta. Jotta tässä […]

Lue lisää »
02 touko
Näin onnistut vaatimusmäärittelyn tekemisessä
Avainsanat:

Vaatimusmäärittely on projektia edeltävä ikävä ja hyödytön välivaihe. Se on tietysti pakko tehdä ja sen lisäksi tehdä vieläpä hyvin. Vaatimusmäärittelyn välttämättömyys ja hyödyt ovat kuitenkin vähemmän ilmeisiä kuin mitä usein ajatellaan. Perinteinen ajatus vaatimusmäärittelystä kulkee siten, että vaatimusmäärittelyn aikana selvitetään kaikki tarpeet ja vaatimukset ja kirjoitetaan niistä vaatimusmäärittelydokumentti. Tämän dokumentin pohjalta tuotteen valinta on helppoa […]

Lue lisää »
Vierailijablogi: Vaihtoehtoiset ratkaisut jäsenrekisterin korvaajaksi
Avainsanat:

Webinaaritrilogian viimeisessä osassa käsittelimme jäsenrekisterien vaihtoehtoisia ratkaisuja, kun vieraaksemme saapui Joni Kivi Sprintitistä ja Riku Martikainen, Accountor Enterprisestä. Mitä nämä vaihtoehtoiset ratkaisut ovat ja mitä hyötyä niiden avulla voidaan saavuttaa? Katso tallenne webinaarista Sprintit Odoo – Avoin toiminnanohjausratkaisu nyt myös järjestöjen tarpeisiin Maailmalta löytyvien järjestöratkaisuiden laajennokseksi Sprintit Oy kehittää ratkaisuja suomalaisten järjestöjen tarpeisiin. Ratkaisusta löytyy […]

Lue lisää »
Vierailijablogi: Toimittajan kolme vinkkiä jäsenrekisteriä hankkivalle
Avainsanat:

Webinaaritrilogian toisessa osassa käsittelimme jäsenrekisteri-järjestelmien tulevisuutta Avoinen Antti Peisan ja Kehätiedon Henrik Stürmerin kanssa. Tässä toimittajien kolme vinkkiä vinkkiä jäsenrekisterijärjestelmää hankkivalle tai uusivalle organisaatiolle. Katso tallenne webinaarista. Avoinen kolme vinkkiä 1. Varmista perusprosessi Uuden järjestelmän on luontevasti taivuttava oleelliseen. Vaaditut integraatiot, laskutus ja raportointi ovat usein teemoja, joissa ei voida kauheasti joustaa ja kannattaakin varmistaa, […]

Lue lisää »
Vierailijablogi: Jäsenrekisterikilpailutus – Järjestelmän ja kumppanin valinta
Avainsanat:

Jaana Halonen Lakimiesliitosta kertoo: Lakimiesliiton jäsenrekisteri alkoi tulla tiensä päähän, sillä se on ollut käytössä kymmenen vuotta eikä sitä ollut enää järkevä kehittää ja ylläpitää sellaisenaan. Olimme liitossa tunnistaneet CRM tarpeita jo pari vuotta aiemmin, jonka vuoksi päädyimmekin CRM-toimittajaan ja heidän tarjoamaan Microsoft Dynamics 365 -järjestelmään. Tämä oli ainoa CRM toimittaja, jolla oli jäsenlaskutusvalmius järjestelmässä […]

Lue lisää »
14 maalis
Jäsenistä tulikin asiakkaita
Avainsanat:

Kun uusi jäsen liittyy järjestöön tai liittoon, hän on innostunut. Järjestön tulisi tarjota uudelle jäsenelleen vahvistus siitä, että järjestön jäsenenä hän on toiminnan ytimessä. Hänet tulisi osallistaa ja sitouttaa mukaan toimintaan, tarjoamalla juuri häntä kiinnostavia osallistumismahdollisuuksia, sekä juuri hänelle relevanttia tietoa. Jäsensuhde on muuttunut asiakassuhdetta muistuttavaksi, on tarjottava vastinetta rahalle. Jäsenelle täytyy luoda sisältöä, josta […]

Lue lisää »
23 tammi
Digitaalisuuden kilpajuoksu järjestöissä
Avainsanat:

Periaatteet, intohimo, parempi tulevaisuus. Nämä ovat asioita, joista moni työntekijä on luopunut tai niitä ei ole koskaan ollutkaan. Toisin on suomalaisissa järjestöissä, joissa töitä tehdään nimenomaan periaatteen ja paremman tulevaisuuden vuoksi, vahvalla intohimolla. Näitä kolmea ei kannata kadottaa, sillä niiden puuttuessa järjestö ei ole enää järjestö vaan joukko ihmisiä, jotka käyvät töissä ilman tarkoitusta. Selvästä […]

Lue lisää »
12 tammi
GDPR – Nyt pitäisi jo tietää mitä se tarkoittaa
Avainsanat:

”Henkilötietojen käsittelyn tulee olla asiallisesti perusteltua rekisterinpitäjän toiminnan kannalta. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset sekä se, mistä henkilötiedot säännönmukaisesti hankitaan ja mihin niitä säännönmukaisesti luovutetaan, on määriteltävä ennen henkilötietojen keräämistä tai muodostamista henkilörekisteriksi. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus tulee määritellä siten, että siitä ilmenee, minkälaisten rekisterinpitäjän tehtävien hoitamiseksi henkilötietoja käsitellään.” Asetus luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen […]

Lue lisää »