Puheohjauksen suosio on kasvanut muutamassa vuodessa erittäin paljon ja kasvun ennustetaan kasvavan. Jo nyt markkinoilla on erilaisia älykaiuttimia, jotka suorittavat ääniohjauksella monenlaisia toimintoja ja määrä todennäköisesti kasvaa teknologian kehittyessä. Lisäksi puheohjauksella on jo pitkään voinut hallita puhelimia ja muita mobiililaitteita.
Lue lisää »Luotettavan ja tehokkaan identiteetinhallinnan (IAM, Identity Access Management) merkitys on kasvanut digitaalisten palveluiden määrän kasvaessa. Identiteetinhallinnalla tarkoitetaan sitä, että oikea käyttäjä pääsee oikeaan digitaaliseen palveluun oikeaan aikaan. Sen tavoite on parantaa yhtäältä tietoturvallisuutta ja toisaalta käyttökokemusta. Identiteetinhallinnalla onkin läheinen yhteys pääsynhallintaan. Käyttäjäidentiteetti on avainroolissa, kun ihminen liikkuu paikasta ja järjestelmästä toiseen. Identiteetin pitäisi seurata mukana […]
Lue lisää »ÄLYKAIUTTIMET JA ÄÄNIOHJAUS Erilaisten palvelujen ääniohjaus on kasvanut maailmalla, mutta Suomi on omaksunut näitä palveluja kielensä vuoksi käyttöönsä hitaasti. Esimerkiksi Amazonin ja Googlen palvelut eivät tue suomen kieltä, vielä. Älykaiuttimien käyttöönotosta on hyviä kokemuksia, ja esimerkiksi Amazonin mukaan älykaiuttimen käyttöön ottaneista valtaosa tekee verkkokauppaostoksensa sen kautta, eikä käytä enää perinteistä verkkosivua. Ääniohjaus voi helpottaa ja nopeuttaa […]
Lue lisää »Rubic HR Finland selvitti suomalaisten asiakkuudenhallintajärjestelmien toimittajien tulostietoja ja käyttämiä teknologioita. Tekemästämme koosteesta selvität nopeasti, minkä teknologian toimittajat tekivät parasta tulosta, kuinka hyvää tulosta oma toimittajasi on tehnyt tai miltä toimittajilta voit saada käytössäsi olevaa teknologiaa vastaavan CRM-järjestelmän.
Lue lisää »Asiantuntijamme ovat viikottain tekemisissä asiakkaidemme IT-sopimusten kanssa ja vuosien aikana olemme huomanneet, kuinka monia eri tapoja ja järjestelmiä sopimusten säilytykseen ja ylläpitoon on olemassa. Sopimusten hallinta ei aina ole pienessäkään organisaatiossa helppoa, jos niiden järjestelmälliseen dokumentointiin ja säilyttämiseen ei ole prosessia.
Lue lisää »Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon liittyminen on tulossa pakolliseksi kaikille julkisille ja yksityisille sosiaalihuollon palveluiden tuottajille. Yksityisiä tuottajia ovat mm. järjestöt ja liitot ja niiden omistamat osakeyhtiöt. Lisäksi palveluiden järjestäjät, kuten kunta tai kuntayhtymä, voivat edellyttää tuottajilta palvelun asiakkuutta jo nyt.
Lue lisää »Kirjoitimme kesäkuussa, kuinka organisaatiot voivat ylläpitää tietosuojaa kestävästi ja Euroopan unionin tietosuoja-asetuksen (GDPR) edellyttämällä tavalla. Syksyn tuulien voimistuessa onkin hyvä aika tarkistaa, missä kunnossa tietosuoja-asiasi tosiasiassa ovat.
Lue lisää »Monelle saattaa tulla yllätyksenä, että julkinen kilpailutus ja hankintalaki koskee julkisen sektorin toimijoiden lisäksi myös yhdistyksiä ja liittoja, jotka rahoittavat hankintojaan tai toimintaansa yli 50 prosenttisesti julkisella rahoituksella. Yhteisten varojen käytön periaatteiksi on nostettu tasapuolisuus, avoimuus, syrjimättömyys ja suhteellisuus. Näiden arvojen kautta tavoitteena on saada kilpailullinen, laadukas ja innovatiivinen ratkaisu hankintaan siten, että kaikki suhteellisesti […]
Lue lisää »Vanhempainliiton nettisivujen uudistaminen lähti onnistuneesti käyntiin Rubicin avustuksella keväällä 2018. Liiton sivut olivat kymmenisen vuotta vanhat ja kun päätös uudistuksen ajankohdasta tehtiin, Vanhempainliitossa mietittiin mahdollisen konsultin hyötyä projektissa: “Punnitsimme kuinka paljon joudumme käyttämään omia resurssejamme projektissa ja osattaisiinko tehdä sitä. Vaikka meillä itsellämme oli tiivis ja motivoitunut tiimi tekemään uudistusta, niin melko pian päädyimme siihen, […]
Lue lisää »Teetimme kevään 2018 aikana asiaskastyytyväisyyskyselyn niille asiakkaillemme, jotka olivat käyttäneet Rubic HR Finlandin palveluja vuoden 2017 aikana. Kyselyyn vastasi yhteensä 28 henkilöä.
Lue lisää »Aidosti tasa-arvoisessa Suomessa yhdenvertaisuuden pitäisi olla itsestäänselvyys. Yhdenvertaisuus työelämässä on koko suomalaisen yhteiskunnan etu ja se kääntyy jokaisen työnantajan, työntekijän ja kansalaisen eduksi. Suomella ei ole varaa hukata yhdenkään osaavan ja työkykyisen työpanosta.
Lue lisää »GDPR on ehtinyt kahden kuukauden ikään ja eurooppalaiset tuomioistuimet ovat antaneet ensimmäisiä tuomioitaan asetuksen soveltamisesta. Miten GDPR:ää aletaan käytännössä soveltaa ja mitä vaikutuksia tuomioistuimien ennakkopäätöksillä on henkilötietoja käsitteleville organisaatioille?
Lue lisää »GDPR tuli ja meni? Ei, vaan tietosuojaa täytyy ylläpitää jatkuvasti. Tässä koottuja vinkkejä, miten huolehdit organisaatiosi tietosuojasta myös ensimmäisen GDPR-huuman jälkeenkin. Toukokuussa useat ammattiliitot, järjestöt ja organisaatiot ottivat GDPR-loppukirin. Sähköpostilaatikot täyttyivät uudistetuista sopimusehdoista ja pyynnöistä tietojen käsittelyn sallimiseen jatkossakin. Toimistoissa ahkeroitiin, jotta kaikki olisi valmista 25.5.2018 mennessä. Ehkä jossakin kuultiin helpotuksen huokauskin – nyt se […]
Lue lisää »Moni organisaatio on ulkoistanut IT-toimintansa ja usein se onkin järkevää, sillä ulkoistamisen myötä työ siirtyy ammattilaisten hoidettavaksi ja ulkoistaminen tuo usein myös suoria säästöjä. Kokemuksemme mukaan usein kuitenkin käy niin, että vuosien varrella palveluita ja työkaluja kerääntyy paljon, eivätkä ne välttämättä ole enää tarkoituksenmukaisia.
Lue lisää »Blogin kirjoittaja, Mikko Laakkonen Atealta, vieraili Rubicin Älykäs botti – henkilökohtaista palvelua 24/7 -webinaarissa 25.4.2018. Kaikkialla puhutaan chattiboteista, tekoälystä ja aivan ällistyttävän fantastisesta uudesta asiakaskokemuksesta. Viimeiset pari vuotta ollaan lennetty korkeiden odotusten aallonharjalla, ja petytty toinen toistaan surkeampiin toteutuksiin. ”Hei Siri, soita vaimolle” – ”Moi Mikko, en löydä Vaimolle-nimistä kappaletta” ”Moi Virasto, tarvitsen apua outojen […]
Lue lisää »Järjestöjen tai ammattiliittojen jäsenyydelle on monia syitä. Ideologian ja kannattamisen lisäksi syy jäsenyyteen löytyy usein hyödyistä ja palveluista jotka jäsen saa. Jäsenyydestä ollaan valmiita maksamaan, kun palvelut ovat kohdillaan. Ammattiliittojen ja järjestöjen tulisikin kiinnittää entistä tarkemmin huomiota jäseniensä palvelemiseen ja ehkä jopa uudistaa ajatusta jäsenyydestä kokonaan: jäsenistä tulikin asiakkaita. Kun puhutaan asiakkaista, niin asiakkaat haluavat […]
Lue lisää »Kirjainlyhennelmä GDPR (General Data Protection Regulation), eli EU:n tietosuoja-asetus, esiintyy yhä useammin eri yhteyksissä. Yleisesti puhuttaessa ilmassa on jopa pientä hypeä aiheen tiimoilta, sillä siirtymäaika päättyy 25. toukokuuta 2018, jolloin lakia ruvetaan soveltamaan. Rekisterin ylläpitäjillä on ollut kaksi vuotta aikaa reagoida uuteen lakiin. Jaakko Koivula pohti asetuksen tuomia velvollisuuksia jo vuosi sitten, mutta miten asetus […]
Lue lisää »Keväällä kirjoitin palvelumuotoilun rantautumisesta Rubiciin ja nyt olisi sopiva aika arvioida miten menetelmä on saatu istutettua osaksi aikaisempaa tekemistä. Ensimmäiset palvelumuotoilulla käynnistetyt kilpailutusprojektit alkoivat kesällä. Prosessi ja menetelmät alkavat vakiinnuttaa paikkansa projekteissa ja kokemus on ollut hyvä! On kyseessä sitten jäsenrekisteri, CRM, toiminnanohjausjärjestelmä tai verkkosivut, teknologia toimii vain mahdollistajana, mutta varsinainen työ on omien prosessien […]
Lue lisää »Kumppanin valinta on kriittinen prosessi, eikä sitoutuminen koskaan ole yksinkertaista. Kuka puristaa hammastahnaa väärästä päästä tuubia, kenen sukat on TV:n päällä, kuka on digitalisaation heikoin lenkki? Laadimme leikkimielisen digimaailman parisuhdeoppaan tositarkoituksella. Toivomme sen herättävän ajatuksia. Miettiessäsi digikumppanin valintaa kyse on vakavasta sitoumuksesta, josta ero ja ositus saattavat muodostua yllättävän kalliiksi. Parhaimmillaan hyvän kumppanin kanssa ollaan […]
Lue lisää »Palvelumuotoilu on ollut näkyvästi esillä, erityisesti Mikko Koivistolle myönnetyn Ornamo-palkinnon myötä. Käsittelen tässä blogi-kirjoituksessa sitä, miksi palvelumuotoilua tulisi hyödyntää myös CDO:n roolissa. Yksi keskeinen syy CDO-tehtävän syntymiseen on varmasti ollut vastuuhenkilön puuttuminen organisaation digitalisoinnissa ja sen hallinnassa. Digitaaliseen maailmaan ja palveluihin siirtyminen vaatii muutosta. Trendeissä pysyminen ja liiketoiminnallisten hyötyjen saavuttaminen edellyttävät jatkuvaa muutosta. Jotta tässä […]
Lue lisää »Vaatimusmäärittely on projektia edeltävä ikävä ja hyödytön välivaihe. Se on tietysti pakko tehdä ja sen lisäksi tehdä vieläpä hyvin. Vaatimusmäärittelyn välttämättömyys ja hyödyt ovat kuitenkin vähemmän ilmeisiä kuin mitä usein ajatellaan. Perinteinen ajatus vaatimusmäärittelystä kulkee siten, että vaatimusmäärittelyn aikana selvitetään kaikki tarpeet ja vaatimukset ja kirjoitetaan niistä vaatimusmäärittelydokumentti. Tämän dokumentin pohjalta tuotteen valinta on helppoa […]
Lue lisää »Webinaaritrilogian viimeisessä osassa käsittelimme jäsenrekisterien vaihtoehtoisia ratkaisuja, kun vieraaksemme saapui Joni Kivi Sprintitistä ja Riku Martikainen, Accountor Enterprisestä. Mitä nämä vaihtoehtoiset ratkaisut ovat ja mitä hyötyä niiden avulla voidaan saavuttaa? Katso tallenne webinaarista Sprintit Odoo – Avoin toiminnanohjausratkaisu nyt myös järjestöjen tarpeisiin Maailmalta löytyvien järjestöratkaisuiden laajennokseksi Sprintit Oy kehittää ratkaisuja suomalaisten järjestöjen tarpeisiin. Ratkaisusta löytyy […]
Lue lisää »Webinaaritrilogian toisessa osassa käsittelimme jäsenrekisteri-järjestelmien tulevisuutta Avoinen Antti Peisan ja Kehätiedon Henrik Stürmerin kanssa. Tässä toimittajien kolme vinkkiä vinkkiä jäsenrekisterijärjestelmää hankkivalle tai uusivalle organisaatiolle. Katso tallenne webinaarista. Avoinen kolme vinkkiä 1. Varmista perusprosessi Uuden järjestelmän on luontevasti taivuttava oleelliseen. Vaaditut integraatiot, laskutus ja raportointi ovat usein teemoja, joissa ei voida kauheasti joustaa ja kannattaakin varmistaa, […]
Lue lisää »