Euroopan unionin uusi saavutettavuusdirektiivi edellyttää, että kuka tahansa voi käyttää ja ymmärtää julkisin varoin tuotettuja digitaalisia palveluita, kuten verkko- ja mobiilipalveluita. Esimerkiksi verkkosivusuunnittelussa pitää ottaa huomioon, miten näkövammaiset käyttäjät pystyvät käyttämään niitä.
Direktiivin ja sitä seuraavan kansallisen lainsäädännön soveltamisalaan kuuluvat kaikki julkista hallintotehtävää hoitavat organisaatiot, kuten valtion virastot, kunnat, vesi- ja energiahuolto ja lisäksi sellaiset toimijat, jotka saavat valtiolta tukea digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Esimerkiksi sellaiset järjestöt, jotka saavat STEA:n avustusta, kuuluvat pääsääntöisesti saavutettavuusvaatimusten piiriin.
Direktiivi on jo voimassa, ja Suomessa saavutettavuusvaatimusten soveltaminen alkaa vaiheittain tämän vuoden aikana.
Uusia vaatimuksia palveluntarjoajille
Saavutettavuusvaatimukset tuovat palveluntarjoajille, kuten järjestöille ja liitoille, uusia vaatimuksia, jotka pitää huomioida teknologiahankinnoissa.
Saavutettavuusvaatimusten noudattamisessa on samoja elementtejä kuin Euroopan unionin tietosuoja-asetuksessa (GDPR). Molemmat edellyttävät huolellista suunnittelua, dokumentointia ja seurantaa. Palveluntarjoajan pitää myös huolehtia, että saavutettavuus huomioidaan organisaation ylimmän johdon tasolla aivan kuten tietosuojakin.
Palveluntarjoajan on huolehdittava, että esimerkiksi verkkosivujen tekstit ovat selkeät ja ymmärrettävät. Yksi tapa varmistua siitä on tarjota teksti selkokielisenä. Lisäksi verkkosivujen rakenne tulee olla sellainen, että sitä voidaan käyttää erilaisilla apuvälineillä. Saavutettavan julkaisemisen ja kirjallisuuden asiantuntijakeskus Celia on julkaissut verkkosivujen saavutettavuudesta kattavat ohjeet.
Kuten tietosuoja-asioissa, myös saavutettavuuden osalta organisaatioilta vaaditaan omaa arviota omasta kohderyhmästään ja siitä, mikä on heidän kohderyhmälleen riittävä saavutettavuuden taso.
Yksi tapa arvioida oma taso on laatia saavutettavuusseloste, joka pitää sisällään seuraavat tiedot: (lähde: Aluehallintovirasto)
Näin varmistat, että toimittaja hallitsee vaatimukset
Digitaalisten palvelujen hankinnassa on tärkeää varmistua, että myös palvelun toimittaja hallitsee saavutettavuusvaatimukset.
Toimittajia voi esimerkiksi pisteyttää asteikolla yhdestä viiteen seuraavien vaatimusten täyttymisen mukaisesti (ohje perustuu Euroopan unionin suosittelemaan standardiin saavutettavuusosaamisen arvioinnista julkisissa hankinnoissa):
Yhdenvertaisuuden parantaminen on merkittävä kansainvälinen trendi ja tärkeää myös IT-alalla. Tasa-arvoisia mahdollisuuksia käyttää digitaalisia palveluja pitää edistää, vaikka palvelujen tarjoaja ei hoitaisikaan julkista hallintotehtävää.
Rubic HR Finland Oy on puolueeton teknologiahankintakonsultti, joka kuuluu
Iodata Oy -konserniin yhdessä viestintätoimisto Fabula Productions Oy:n ja markkinointitoimisto Lanka Creative Oy:n kanssa.