Suomen Psykologiliiton jäsenrekisteriuudistus
Avainsanat: asiakkuudenhallinta, järjestelmähankinta, jäsenrekisteri

Suomen Psykologiliitto on psykologien ammattijärjestö. Psykologiliitto edistää jäsentensä palkka- ja ammatillisia etuja sekä työllisyyttä sekä pyrkii myös vaikuttamaan mielenterveyttä koskevaan yhteiskunnalliseen päätöksentekoon ja lainsäädäntöön. Liitolla on n. 8000 jäsentä.

Psykologiliitolla oli tarve uudistaa jäsenrekisteri. ”Meillä oli akuutti tarve uudistamiseen, sillä olihan sama rekisteri ollut jo pitkään käytössä ja se oli jo niin aikansa elänyt”, kertoo liiton erityisasiantuntija Katja Vähäkangas. Hän jatkaa kertomalla, miten liitossa oli uudistettu hetkeä aikaisemmin liiton verkkosivut ilman ulkopuolista asiantuntija-apua ja se ei ollut mennyt ihan niin hyvin, kun he olisivat toivoneet. Niinpä he päättivät, että nyt kun on alkamassa toinen vielä isompi projekti, jäsenrekisterin uudistus ja samalla kaikki jäsenten asiointipalveluiden uudistaminen, oli siihen tarvetta etsiä ulkopuolista apua.

”Akavalaiset liitot antoivat hyvää palautetta Rubicin osaamisesta ja asiantuntijuudesta järjestöseminaarissa. Oli helppoa valita Rubic!”

Katja Vähäkangas kertoo osallistuneensa noihin aikoihin Akavan järjestöseminaariin, jossa käsiteltiin liittojen uudistusprojekteja, joita muissa liitoissa oli taannoin ollut käynnissä ja seminaariin oli kutsuttu Rubicista Kari Heikkilä esittelemään Rubicin toimintaa. Seminaarissa Rubic sai hyvää palautetta akavalaisilta liitoilta siitä, miten Rubicilla on löytynyt osaamista ja asiantuntijuutta vastaavanlaisiin projekteihin. Ajankohta sattui siis hyvin sopivasti. Oli helppo tehdä ratkaisu ja valita Rubic, kun jo valmiit suosittelijatkin olivat olemassa. Sitten otettiin Kariin yhteyttä ja istuttiin heti nopeasti alas ja lähdettiin sitten jonkin ajan päästä käynnistelemään prosessia.

”Me puhuttiin heti alusta lähtien Rubicin kanssa samaa kieltä, mikä oli hirmuisen tärkeää!”

Katja kertoo vaikuttuneensa Rubicin vahvasta liittotuntemuksesta heti alusta lähtien.

Heillä oli osaaminen ja tietotaito. Yhteinen kieli löytyi nopeasti ja avasi ymmärryksen puolin ja toisin. Ulkopuolinen konsultti oli meille kuin järjestelmätoimittajien tulkki, joka sitten myös suomensi meidän toiveitamme järjestelmän toimittajille. Se oli oikeastaan kaikkein tärkein anti, joka painottuikin projektin alkupäähän. Meitä auttoi suunnattomasti se, että meidän tarpeemme käytiin ensin perusteellisesti läpi. Kilpailutukseen tuli mahtavaa ryhtiä. Se saatiin tehtyä huolellisesti. Yksin emme olisi siihen päässeet mitenkään.

”Rubicin konsultti osasi jo puolesta ajatuksesta poimia sen mitä halusimme!”

Mikko Roslakka sai heti kiinni siitä mitä halusimme. Psykologiliiton erityisasiantuntija Katja Vähäkangas haluaa lämpimästi suositella Rubicia. ”Rubicin konsultti Mikko Roslakka osasi jo puolesta ajatuksesta poimia sen toiveen, mitä halusimme. Seuraavan kerran kun aletaan verkkosivuja uudistaa, niin tiedetään että Rubicilla on tästäkin kokemusta”, hän toteaa naurahtaen ja jatkaa: ”Olen sanonut kaikille, että meillä on tässä konsulttitoimisto josta olemme hyötyneet tosi paljon.”

Katja rohkaisee lopuksi etenkin pieniä liittoja käyttämään ulkopuolista konsulttipalvelua, sillä juuri ne hyötyvät siitä paljon, kun omaa aikaa säästyy omaan osaamisalueeseen ja henkilöstöresurssit eivät kulu kilpailuttamisen hoitamiseen.

Rubic