Jäsenistä tulikin asiakkaita

Kun uusi jäsen liittyy järjestöön tai liittoon, hän on innostunut. Järjestön tulisi tarjota uudelle jäsenelleen vahvistus siitä, että järjestön jäsenenä hän on toiminnan ytimessä. Hänet tulisi osallistaa ja sitouttaa mukaan toimintaan, tarjoamalla juuri häntä kiinnostavia osallistumismahdollisuuksia, sekä juuri hänelle relevanttia tietoa.

Jäsensuhde on muuttunut asiakassuhdetta muistuttavaksi, on tarjottava vastinetta rahalle. Jäsenelle täytyy luoda sisältöä, josta juuri hän on kiinnostunut. Jotta jäsen ei hukkuisi jatkuvaan uuden sisällön tulvaan, pitäisi se pystyä kohdentamaan siitä kiinnostuneille. Mielenkiintoinen viesti jää saavuttamatta, jos sitä ei ole kohdennettu.

Ennen kaikki oli paremmin, tai ainakin helpompaa. Jäsenlistan ei tarvinnut taipua kuin osoitetietojen säilytykseen ja jäsenviestintä tarkoitti korkeintaan jäsenmaksulaskun yhteydessä postitettua jäsenkirjettä. Nykyisin teknologia mahdollistaa henkilökohtaisen asiakaspalvelun reaaliajassa. Jos järjestön tai liiton toiminta ja viestintä eivät vastaa odotuksia, uusi jäsen pettyy, passivoituu ja muutaman vuoden päästä joko eroaa tai jättää jäsenmaksun maksamatta. Uusi jäsen voi kokea, ettei saanut järjestöltä mitään, vaikka verkkosivuilla olisi paljon mielenkiintoista asiaa. Sillä ei ole merkitystä, jos jäsen ei sitä löydä.

Kaksisuuntainen viestintä ja keskustelu jäsenen kanssa saavat hänet tuntemaan itsensä toivotuksi jäseneksi. Moderni jäsenrekisteri- tai CRM-järjestelmäratkaisu mahdollistaa jäsenelle hänen aktiivisuushistorian tai kiinnostusten kohteiden perusteella räätälöityjen viestien ja palvelujen tarjoamisen verkossa.

Jos organisaation viestinnän ja markkinoinnin työkalupakki on yhtä kuin Excel-lista jäsenistä postiosoitteineen, jää jäsenen odotukset täyttävä toiminta vielä kauas tulevaisuuteen. Mutta mistä uuden järjestelmän etsiminen kannattaa aloittaa? Miten voi tietää, minkälainen ratkaisu sopii juuri oman organisaation tarpeisiin? Ja mistä löytyy kumppani, joka paitsi ymmärtää, pystyy myös toteuttamaan tarpeet täyttävän ratkaisun?

Tätä pohdimme webinaari-trilogiassa kevään 2017 aikana! Trilogia keskittyy jäsenrekisterikilpailutuksiin eri näkökulmista. Trilogian ensimmäinen webinaari pidetään tiistaina 28. maaliskuuta klo 13.00, jolloin Lakimiesliiton Jaana Halonen kertoo omakohtaisia kokemuksiaan jäsenrekisterikilpailutuksesta.

Katso tallenne webinaarista!

Seuraavassa osassa käsittelemme jäsenrekisterien tulevaisuutta Avoinen Antti Peisan ja Kehätiedon Henrik Stürmerin kanssa keskiviikkona 12.4. klo 13.00 alkaen.

Ilmoittaudu webinaariin!

Kari Heikkilä,
partner
0503871133

Tämä artikkeli on kirjoitettu osioon Blogi.